Autofabrikanten hebben de grootste moeite zich te blijven onderscheiden van de rest. Een gemiddelde auto onderscheidt zichzelf tegenwoordig in weinig manieren van vergelijkbare modellen van de concurrent. Dit heb ik uiteengezet in mijn vorige weblog. De grenzen in veiligheid, bouwkwaliteit en driving experience beginnen te vervagen.
Ik was daarom erg benieuwd wat ik kon verwachten van de IAA. Welk automerk zou erin slagen modellen op de markt te brengen die zich duidelijk kunnen onderscheiden van de rest en op welke manier? Ik ben er over uit. Enorme presentaties van de verschillende merken in indrukwekkende settings zorgden voor een spectaculaire show.
Elk merk hamerde vooral op één ding: milieuvriendelijk. Laag verbruik en een lage uitstoot, beter voor het milieu en voor je portemonnee. Maar ook daarin weten ze zich niet meer te onderscheiden. Je komt om in de groene en blauwe marketinglabels die aan de verschillende modellen gehangen worden. Het enige wat echt nog overblijft in onderscheid blijft naar mijn mening design, met rijkwaliteit even buiten zicht gelaten.
Het merk dat zichzelf weer helemaal heeft gevonden is Citroën. Die nieuwe DS3 is echt een geweldig leuke auto, zit ontzettend degelijk in elkaar en ik voorzie dat het een enorme verkooptopper gaat worden, maar enkel als de prijs ook goed is. Het ziet er in ieder geval naar uit dat de Mini en de 500 het moeilijk gaan krijgen.
Dan is er nog een merk die zich goed weet te onderscheiden van de rest. De auto’s zijn nog niet te koop, maar wanneer ze op de markt komen voorzie ik dat de CEO’s en hollywoodsterren massaal voor de deur staan. Er staan zelfs al 1500 orders geregistreerd. Dit merk is Fisker. Fisker is het eerste merk dat naar mijn mening goede techniek combineert met een waanzinnig mooi design, premium gevoel, hoge prestaties en mooie prijzen. De Fisker Karma is een ontzettend mooie auto en ik kan niet wachten om daar een keer in te kunnen sturen. Het enige waar ik mijn twijfels bij heb is het geluid dat de auto gaat produceren. Volgens Fisker zit het wel goed, maar een auto die een digitaal geluid produceert, alleen om het veilig te maken voor blinden, is toch wel een beetje… apart.
Dan Saab. De nieuwe 9-5 is naar mijn mening erg mooi, een beetje eigenzinnig, met een flinke knipoog naar de 9000. Maar het gevaar is dat mensen het misschien een beetje een saaie auto gaan vinden. Persoonlijk heb ik een zwak voor Saab gekregen nadat ik een tijd een 9000 gehad heb. De techniek liegt er niet om, met de veiligheid zal het ook wel snor zitten en de prestaties zijn erg indrukwekkend. Downsizing van de motoren is helemaal hot en Saab heeft dit goed begrepen.
Tenslotte nog kort iets over de concept cars op de beurs. Mercedes had er een paar leuke staan, maar ze maakten op mij maar weinig indruk. De concept die afgeleid was van de eerste motorwagen van Mercedes was gaaf, maar ik zie er niets in terug wat ooit op de weg zal komen. BMW heeft een gave conceptcar gebouwd met extreme vormen. Als de techniek en het design in de toekomstige modellen terugkomt, is de toekomst van BMW zeker gesteld. Citroën zou ik ook aanraden de lijnen uit haar GT concept door te voeren naar de modellen, wat een gave bak zeg! Maar er was één merk waarbij ik me moest inhouden niet te lachen: Renault. De techniek zal vast en zeker goed zijn en in de toekomst misschien betaalbaar. Maar ik kan me niet voorstellen dat deze bolvormige ontwerpen ooit het grote publiek zullen aanspreken. Ja, futuristisch is het wel. Maar mooi is anders.
Conclusie: de merken hebben hun kans gehad en sommige merken hebben deze goed weten te grijpen. Ik zie uit naar 2010, wanneer de meeste nieuwe modellen op de weg te zien zullen zijn en ik mijn best ga doen zo veel mogelijk te besturen.
Foto’s volgen snel.
No comments:
Post a Comment